Waarom zien we melk, kaas en grazende koeien zoveel terug op oude schilderijen?

Uitgestrekte graslanden, indrukwekkende wolkenpartijen en grazende koeien. Kannen met verse melk, borden vol boterkrullen en stapels smakelijke kazen. In binnen- en buitenlandse musea hebben deze iconische plaatjes een plekje gekregen. Het zijn belangrijke onderdelen in de meesterwerken van Hollandse schilders als Albert Cuyp, Jacob van Strij en natuurlijk Johannes Vermeer.

Hoe dit kwam? Vooral door de opkomst van de zuivelsector in de 16de en 17de eeuw. Toen kwamen we erachter dat onze natte graslanden heel geschikt zijn voor het houden van koeien. En dat leverde ons veel melk op. Zo veel zelfs dat we niet alles gelijk konden opdrinken of goed konden koelen. Om die reden werd van een groot deel van de melk lang houdbare producten gemaakt. Bijvoorbeeld boter en kaas.

De opkomst van de zuivelproductie heeft in die tijd veel welvaart in Nederland gebracht en heeft het Nederlandse landschap voorgoed veranderd. En dat is goed terug te zien op schilderijen uit die tijd. De vereeuwiging van ons zuivelland in olieverf op doek was een ode aan de Nederlandse koe en de verrijking die zij bracht in ons landschap en onze eetcultuur.

Wist je dat…

… Het melkmeisje van Johannes Vermeer door sommigen ook wel de Mona Lisa van de polder wordt genoemd? En dat zij wereldberoemd is? Vermeer staat wereldwijd namelijk bekend als een van de grootste Hollandse meesters. Zijn ‘melkmeisje’ hangt in het Rijksmuseum in Amsterdam. Jaarlijks wordt zij door meer dan 2 miljoen paar ogen bewonderd.

Wat wil jij nog weten?

Zelf een vraag stellen? Dat kan! Graag zelfs. Zo help je ons om de wereld achter jouw glas melk steeds zichtbaarder te maken. Als jouw vraag over zuivel nog niet op de website staat, stuur 'm dan naar ons op. We gaan voor jou op zoek naar het antwoord.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
© 2020 Nederland draait op zuivel